Colegiul Național „Grigore Ghica”, Dorohoi – participare la etapa națională a Olimpiadei de Limba rromani
Etapa județeană a Olimpiadei de Limba rromani a adus Colegiului Național „Grigore Ghica” un rezultat de toată frumusețea – un Premiu II, soldat cu participare la etapa națională, care se va desfășura în perioada 2-5 aprilie, la București.
GEORGIANA CICAL, elevă în clasa a IX-a F, este protagonista acestei performanțe. Și nu este la prima „abatere”, aceasta fiind a treia sa participare, consecutiv, la etapa națională. Realizare cu atât mai spectaculoasă, cu cât eroina ei nu aparține etniei rrome, așadar interesul față de limba și de cultura acestei naționalități provine dintr-un atașament complet dezinteresat și neconstrâns de considerente etnice.
Cele mai relevante, pentru prezentarea motivației și a drumului către performanță, nu pot fi decât cuvintele Georgianei. S-o ascultăm, așadar:
„Tot acest succes a apărut dintr-o simplă curiozitate. În școala în care am făcut clasele I-VIII, erau foarte mulți elevi de etnie rromă și, de asemenea, aveam foarte multi rromi în clasă. Aceștia vorbeau, se jucau comunicând în limba rromani, ceea ce mă făcea mai curioasă ca niciodată. Pe parcurs, am ajuns să învăț doar câteva cuvinte, dar ele nu legau nimic, fiind doar… niște simple cuvinte.
În clasa a V-a, venirea noii profesoare de limba rromani, Feraru Maldvina Adina, m-a „motivat” să cer ore de limba rromani, să rămân după programul școlar, să împrumut cărți de la vechi olimpici de limba rromani. Apoi, timp de 2 ani, am luat o pauză de la această disciplină, din cauză că aveam foarte mult de învățat la celelalte materii.
În clasa a VII-a, am ajuns să înțeleg aproape tot ce se putea înțelege în limba rromani, după care, doamna profesoară m-a îndrumat să particip la olimpiadă. Nu eram foarte sigură de știința mea, având doar 5 luni de când învățam, dar curiozitatea m-a ridicat la un nivel destul de înalt.
Pentru prima dată la o olimpiadă, motivarea cea mai mare a venit din partea doamnei profesoare. Am înregistrat un rezultat foarte bun. Luasem 8,50 la etapa județeană (Locul II) și am reușit să trec mai departe, la etapa națională, desfășurată la Constanța.
Anul trecut, am înțeles că sunt un olimpic la limba rromani și, în cel de-al doilea an de studiu, am reușit să înregistrez rezultatul cel mai motivațional (Locul I, cu nota 9,75), ce m-a clasificat la etapa națională, derulată la Baia Mare, unde am avut rezultate destul de bune.
Acum, ajungând la liceu, a apărut frica aceea de a spune că învăț această limbă și, mai ales, că sunt olimpică. Îmi era o așa-zisă „frică” să nu fiu judecată. Dar, atunci când am zis ceea ce învăț, obiectul la care sunt olimpică, am fost de-a dreptul mirată: profesorii erau ușor uimiți, doamna dirigintă este oarecum „mândră”că în clasă are măcar un elev care învață ceva cu adevărat unic.
Anul acesta, am participat din nou la olimpiadă, unde am înregistrat un rezultat (cred eu) foarte bun (9.25, Locul II) și m-am clasificat din nou pentru etapa națională, care va avea loc la București.
Consider că oricine poate avea șansa să își arate propriile pasiuni, să facă ceea ce își dorește și, pe lângă acestea, să fie și „răsplătit”.
Pentru mine, este cu adevărat o onoare să pot duce numele colegiului (fiind singura elevă din Dorohoi care participă) spre un nivel înalt, la o disciplină olimpică destul de nouă.
Mă consider mândră că am învățat la Școala Gimnazială „Ștefan cel Mare”, Dorohoi și că am avut ocazia să învăț toate acestea fără să fiu judecată. Cea mai mare mulțumire nu o pot aduce nimănui altcuiva decât îndrumătorului meu. M-a ajutat să-mi dezvălui pasiunea, să am încredere în ceea ce fac (chiar și la eșec) și să știu că dumneaei o să fie mereu prezentă și o să îmi zică: A fost bine”.
Felicitări, Georgiana! Drum bun către București și mult, mult succes în încercarea ta de a demonstra că învățarea din pasiune duce către performanță!